Thursday, December 4, 2008

Arangkada of Leo Lastimosa for December 5, 2008

              BUGKOS SA PASKO

 

       Sayon alang sa mga pasahero ang pagtulisok sa mga drayber ug operators nga maoy nagdumili pagpaubos sa plitehan.  Sayon sab alang sa mga drayber ug operators ang paghan-ok ngadto sa mga pasahero sa ilang kahiubos sa mga kompaniya sa lana ug sa kagamhanan.

            Apan di sila angayng mag-unay.  Wa silay atraso batok sa usag-usa.  Hinunoa, managsama sila nga mga biktima.  Sa mga kompaniya sa lana nga nilansang sa mas taas nga presyo aron pagpaburot sa ilang ginansiya.  Ug sa kadagkoan sa kagamhanan nga nitugot sa mas taas nga presyo aron nga padayon nga makakolekta og mas taas nga buhis.  Sa ingon, mas dako ang masimang sa ilang pribadong panudlanan.

-o0o-

            Ang mga drayber ug operators sa jeepneys, buses ug taxis maoy labing dagkong konsumidor sa lana.  Silay labing dako og nabayad sa makalilisang nga buhis nga gipatuyangan lang og pahamtang sa nagkalainlaing buhatan sa kagamhanan.  Salamat sa way kinutoban nila nga pamasada—adlaw ug gabii, tingbagyo man o tinghuwaw, piyesta man o tingbitay—ang mga kompaniya sa lana ug kadagkoan sa kagamhanan nag-akin-akin lang nga nagsawod sa ilang ginansiya ug buluhisan.

            Sa pikas nga bahin, naigo sab sila sa kataas sa presyo sa palaliton.  Ilang mga anak gisantako sab sa nagbuntaog nga gasto sa edukasyon.  Ilang mga masakiton nagsangkiig sa pagpabaya sa mga tambalanan sa kagamhanan ug makapakuyap nga bayranan sa pribadong mga tambalanan.

-o0o-

            Mas makaluluoy ang mga pasahero.  Silay naa sa tumoy sa pila.  Silay sangkoan sa way kinutobay nga pinasahay sa nagkalainlain nga hugna sa patigayon sa inadlaw nga pangalagad ug palaliton.  Wa silay kapasahan gawas sa namiyahok na nilang mga pitaka.

            Samtang silay nagbuhi sa tanang natad sa patigayon, ang mga pasahero—nga maoy kinabag-an sa katawhan—maoy labing gihikawan sa makiangayon nila nga bahin sa produksiyon.  Gilansang ang ilang suholan sa ang-ang nga di kaabot bisan sa labing batakan nga panginahanglan.  Kon mangahas pagpangayo og usbaw, kuwang na lag dyutay nga tawgon silag mga kawatan.

-o0o-

            Maong ang mga pasahero ug mga drayber ug operators angayng maghiusa.  Magtambayayong pagpanalipod sa managsama nila nga hut-ong.  Karon ang labing tukmang panahon pagpakita nga mas ligdong sila kay sa LTFRB ug ubang mga buhatan sa kagamhanan nga mao untay gitahasan pagpanalipod nila.

            Sa ngan sa kalibotanong kapiyestahan pagsaulog sa labing dakong sakripisyo sa kasaysayan—ang pagpakatawo sa Labawng Makagagahom pagtubos nato gikan sa kasal-anan—mahimo bang magsabtanay ang mga pasahero ug mga drayber ug operators?  Nga ang mga drayber ug operators molaslas sa plitehan sa way pagpaabot sa paglangay-langay sa LTFRB ug mga politiko?  Ug nga ang mga pasahero nga may mas daghang grasya mopatong og pinaskohan sa naandan nilang plitehan aron nga mas dako ang mapauli sa kabos nilang pinuy-anan?  [30]  leo_lastimosa@abs-cbn.com

No comments: